موسسه ی فرهنگی قرآنی عرفان القرآن

(شمیم لقاء)
موسسه ی فرهنگی قرآنی عرفان القرآن
بسمه تعالی
وب سایت حاضر با هدف معرفی موسسه ی فرهنگی قرآنی عرفان القرآن (شمیم لقاء) به علاقه مندان علوم دینی و قرآنی و ترویج و ارائه ی گوشه ای از تفکر اسلامی و شیعی راه اندازی شده است
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این موسسه به درباره ما مراجعه نمایید.

به امید ظهور تجلی قرآن بشریت صاحب العصر و الزمان(عج) و استشمام شمیم لقائش



از احوالات پسر فاطمه بی خبر نباشید!

بر او سلام بفرستید!

با او صحبت کنید میشنود!

او هم دل دارد....!

سلام بر تو ای پسر فاطمه!

سلام بر تو ای همنشین زمان های دلسوز

سلام بر تو که تنهایی!

سلام بر تو ای حضرت عشق!

آقاجون برگرد بخدا دل ها تنگ است.....
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران



پیدایش دو درخت بزرگ

همچنین یکى از درباریان متوکّل ، معروف به ابوالعبّاس - که دائى نویسنده خلیفه بود - حکایت کند:

من با ابوالحسن ، علىّ هادى علیه السلام سخت مخالف و نسبت به او بدبین بودم ، تا آن که روزى متوکّل مرا به همراه عدّه اى براى احضار آن حضرت از شهر مدینه به سامراء بسیج کرد.

پس از آن که وارد شهر مدینه شدیم ، به منزل حضرت وارد شده و پیام متوکّل عبّاسى را ابلاغ کردیم ؛ و حضرت هادى علیه السلام موافقت نمود که به سوى شهر سامراء حرکت کنیم .

پس از آن ، از شهر مدینه به سمت سامراء خارج شدیم ، هوا بسیار گرم و ناراحت کننده بود؛ و چون موقع حرکت ، آب و غذا نخورده بودیم ، مقدارى راه را که پیمودیم ، پیشنهاد دادیم تا پیاده شویم و اندکى استراحت کنیم ؟

امام هادى علیه السلام فرمود: در این جا مناسب نیست ، بهتر است که به راه خود ادامه دهیم تا به محلّى مناسب برسیم .

به همین جهت به حرکت خود ادامه دادیم تا این که در بیابانى قرار گرفتیم که هیچ آب و گیاهى یافت نمى شد و گرمى هوا و تشنگى و گرسنگى تمام افراد را بى طاقت کرده بود.

در این هنگام حضرت توجّهى به افراد نمود و اظهار داشت : چرا این قدر بى حال و ناتوان شده اید، چنانچه خسته ، تشنه و گرسنه هستید، همین جا اُتراق کنید.

ابوالعبّاس گوید: من گفتم : یا اباالحسن ! در این صحراى بزرگ چگونه استراحت کنیم ؟

حضرت فرمود: همین جا مناسب است .

بنابر این ، طبق دستور حضرت در حال بار انداختن بودیم که ناگهان متوجّه شدیم در همان نزدیکى - کنار ما - دو درخت بسیار بزرگ با شاخه هاى زیاد بر زمین سایه افکنده و کنار یکى از آن ها چشمه اى است و آب آن بر زمین جارى مى باشد، که بسیار سرد و گوارا بود.

بسیارى از همراهان با حالت تعجّب گفتند: ما چندین مرتبه از این مسیر رفت و آمد کرده ایم ؛ ولى هرگز چنین چشمه و درختانى را در این مکان ندیده ایم .

و من بسیار در تعجّب فرو رفته و با تمام وجود، به آن حضرت خیره شده بودم که ناگهان تبسّمى نمود؛ و سپس روى مبارک خود را از من برگرداند.

با خود گفتم : این موضوع را باید خوب بررسى کنم ؛ لذا از جاى خود برخاستم و کنار یکى از آن دو درخت آمدم و شمشیر خود را زیر خاک پنهان نموده و دو سنگ به عنوان علامت و نشانه روى آن ها نهادم ، و بعد از آن آماده نماز شدم .

و چون افراد استراحت کردند، حضرت فرمود: چنانچه خستگى افراد برطرف شده است ، حرکت کنیم .

ه رفتیم ، من بازگشتم ؛ ولیکن هیچ اثرى از درخت و چشمه آب نیافتم و شمشیر خود را برداشتم و به قافله ، ملحق شدم و بسیار در فکر فرو رفتم و دست به سمت آسمان بلند کرده و از خداوند خواستم که مرا از دوستان و معتقدان به حضرت ابوالحسن ، امام هادى علیه السلام قرار دهد.

در همین لحظه ، حضرت متوجّه من شد و فرمود: اى ابوالعبّاس ! بالا خره کار خود را کردى ؟

عرضه داشتم : بلى ، یاابن رسول اللّه ! من نسبت به شما مشکوک بودم و الا ن به حقانیّت شما معتقد گشتم و به لطف خداوند منّان هدایت یافتم .

حضرت فرمود: آرى چنین است ، همانا افراد مؤ من و اهل معرفت ، کمیاب هستند.(13)

نمایش لشکر امام در مقابل خلیفه

روزى متوکّل عبّاسى جهت ایجاد وحشت و ترس براى حضرت ابوالحسن ، امام هادى علیه السلام و دیگر شیعیان و پیروان آن حضرت ، دستور داد تا لشکریانش که تعداد نود هزار اسب سوار بودند، خود را مجهّز و صف آرائى کنند.

و پیش از آن ، دستور داده بود تا هر یک از آن ها خورجین اسبش را پر از خاک نماید و در وسط بیایانى تخلیه کنند، که در نتیجه تپّه بسیار عظیمى از خاک ها درست شد.

چون لشکریان در اطراف آن صفّ آرائى کردند، متوکّل با حالتى مخصوص بالاى تپّه رفت ؛ و سپس امام علىّ هادى علیه السلام را نزد خویش احضار کرد، تا عظمت لشکر و قدرت خود را به آن حضرت نشان دهد؛ و به وى بفهماند که در مقابل خلیفه هیچ قدرتى ، توان کمترین حرکت را ندارد.

همین که امام هادى علیه السلام کنار متوکّل عبّاسى قرار گرفت و آن صفوف فشرده و مجهّز را تماشا کرد، به او فرمود: آیا میل دارى من نیز لشکر خود را به تو نشان دهم ؟

متوکّل اظهار داشت : آرى .

بعد از آن ، حضرت دعائى را به درگاه خداوند متعال خواند، پس ناگهان ما بین آسمان و زمین ، از سمت شرق و غرب ، لشکریانى مجهّز صفّ آرائى کرده و منتظر دستور مى باشند.

متوکّل با دیدن چنین صحنه اى مدهوش و وحشت زده گردید.

و چون او را به هوش آوردند، حضرت به او فرمود: ما با شما در رابطه با مسائل دنیا و ریاست ، درگیر نخواهیم شد؛ چون که ما مشغول امور و مسائل مربوط به آخرت هستیم ، به جهت آن که سراى آخرت باقى و أ بدى است و دنیا فانى و بى ارزش خواهد بود.

بنابر این ، از ناحیه ما ترس و وحشتى نداشته باشید؛ همچنین گمان خلاف و بد درباره ما نداشته باشید.(14)


حاشیه

اول : داشتم به سمت خونه می اومدم و تو ماشین رادیو معارف رو گوش میکردم . در برنامه ی مکارم خوبان ، درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی مظاهری در حال پخش شدن بود . ایشون داشتند مطالبی رو بیان می فرمودند که خب اونقدر لذت بخش بود که واقعا آدم طی مسیر رو متوجه نمی شد . من اعتقاد دارم وقتی درس اخلاق این بزرگواران رو داریم گوش میدیم باید حتما نکته برداری کنیم تا خوب مطالب برامون جا بیفته .

خب منم داشتم رانندگی می کردم و امکان یادداشت نبود اما سعی می کردم خوب گوش بدم .در باب توسل به اهل بیت عصمت و طهارت نکته ای قابل توجه فرمودند که نشنیده بودم . مطالبی بود به این مضمون :

ما نفوس دنیّه هستیم و اهل بیت صلوة الله علیهم اجمعین نفوس زکیّه و بین ما تا اهل بیت فاصله زیاد است . برای اینکه این فاصله را کم کنیم برای توسل به اهل بیت ، ابتداء به آقایان علمای بزرگوار دینی متوسل شوید و از آنها بخواهید که از اهل بیت بخواهند تا آنها هم از خدا بخواهند تا حاجات شما برآورده شود . 


خب برام جالب بود . یعنی برای توسل به امام صادق علیه السلام مثلا متوجه به حضرت آیت الله بروجردی یا مثلا حضرت آیت الله ملکی تبریزی و یا ... بشیم و از این بزرگوران بخواهیم که چون آبرومند هستند در درگاه الهی ، حاجت مارو از امام صادق علیه السلام تقاضا کنند تا ایشان هم برای ما از خدا بخواهند .


دوم : هر امامی به بُروز یک صفت ، مشهور است . اگرچه تمامی صفات در اهل بیت به یک میزان وجود دارد اما مثلا امام حسن بواسطه ی بروز صفت کرامت در زمان حضرتش ، به این صفت معروف و مشهور شده و یا مثلا تمامی امامان شیعه رئوف و مهربان هستند اما امام رضا علیه السلام بروز رأفتشان ، بیشتر احساس می شود .

سوم : در برخی روایات مکتب تشیع ، سفارش برای توسل به برخی معصومین ، برای امور خاص ، وجود دارد . مثلا سفارش شده است در امور صعب وقتی کارد به استخوان می خورد ،به بی بی دو عالم ، حضرت زهرا سلام الله علیها ، متوسل شویم و یا مثلا امور دنیایی به امام جواد تفویض شده است و روایاتی نظایر آنچه مطالعه فرمودید .

چهارم و مهم : با مطالعه ی تاریخ زندگانی امام هادی البته آنهم از زوایه ای دیگر ! ، به یک نکته توجهمان جلب می شود و آن اینکه : حضرت امام هادی علیه السلام برای پسرشان حضرت امام حسن عسکری ، به خواستگاری رفته اند اما چه خواستگاری ای ؟

در میان خلق خوب خدا ، حضرت هادی ، بانو نرجش خاتون را از روم شرقی ، برای پسرشان نشان کرده و از ایشان خواستگاری می نمایند . بانویی که ذخیره ی الهی را پرورانید .


نتیجه ی کلام :

نکته ی اول + نکته ی دوم + نکته ی سوم + نکته ی چهارم = >

به جوانان دم بخت ، سفارش می شود برای یافتن همسری خوب ، متوسل به امام هادی علیه السلام شوند. در میان علمای بزرگ شیعه هم مرحوم آیت الله العظمی میرزای قمی رحمت الله علیه برای واسطه قرار دادن به نزد امام هادی ، پیشنهاد شده اند .

پس : از مرحوم میرزای قمی رحمت الله علیه بخواهید که از امام هادی بخواهند تا ایشان به عنوان آبرومند در درگاه الهی ، یک همسر خوب برای شما ، انتخاب نمایند تا خداوند ، بهترین روزی اش را قسمت شما نماید .

روحی لک الـــفداء
یا ابالحــــــــــــــــسن
یا علی بن محـمـدٍ ن الـــــهادی

آقا جون ! تولدتون مبارک

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">